2017/03/23

KUINKA PIDÄN ARKENI ORGANISOITUNA?

Tuntuu, että olen nyt viimepäivinä kovasti bloginkin puolella valittanut kiireitä ja postaustahtikin on aavistuksen hidastunut, joten olen miettinyt paljon sitä, miten oikein pidän arkeni hallussa ja hoidettavat asiat prioriteetteina. Toisaalta tekisi mieli vastata tähän että en mitenkään, sillä toisinaan tuntuu kuin vain rämpisin väkisin hommasta toiseen siitä missä aita on matalin. Ehkä kuitenkin sen sijaan olisi aika antaa itselleen myös jonkinlaista krediittiä saavutuksistaan huolimatta siitä, kuinka pieniä ne olisivat, eikö? :)

Vaikka olen toisaalta myös melko laiska ja usein muut tekemiset vetävät liian kovasti puoleensa pakollisten sijaan, olen kuitenkin todella määrätietoinen ja tunnollinen siinä mielessä, että en vaan yksinkertaisesti voi jättää hommia tekemättä. Jos kukaan muukan ei tee, niin minä teen. En kuitenkaan koe olevani mitenkään ylisuorittaja, sillä haalin itselleni vapaaehtoisesti lähinnä hommia joista oikeasti nautin ja joissa haluan olla mukana vaikuttamassa (kuten tässä postauksessa mainitsemani rotuyhdistystoiminta), ja loput pakolliset koostuvat näin opiskelijana väkisinkin niistä koulutöistä. Hommaa on yliopistossa enemmän mihin olen oikeastaan koko peruskoulu- ja lukioaikanani tottunut, joten miten oikein pidän kaikki langat käsissäni deadlinet pysyen?


Olen melko fanaattinen suunnittelija, enkä voisi kuvitellakaan eläväni ilman kalenteria, Productivity Planneriani sekä niitä kymmeniä listoja joita teen jatkuvasti pitäen itseni ja ajatukseni organisoituina ja tärkeysjärjestyksessä. Teen listoja jopa listojen tekemisestä sekä kalenterin täyttämisestä. Mulla on kalenterissani käytössä sekä vuosinäkymä jossa on listattuna kaikkein tärkeimmät tapahtumat muutamilla sanoilla, sekä viikottaiset sivut, joihin merkkaan sitten tarkemmin ja yksityiskohtaisemmin päivittäisiä hommia, deadlineja, kokeita, treenejä ja oikeastaan kaikki mitä teen tai ajattelen - ihan kaikki on pakko kirjoittaa ylös :D Olen jo monen vuoden ajan tilannut kalenterini Personal Planner -nettisivulta, sillä mulla on melko tarkat vaatimukset niin sisällön kuin ulkoasunkin suhteen, joten täältä saan aina satavarmasti toimivan ja juuri omia tarpeitani tyydyttävän kalenterin.

Productivity Planner on puolestaan melko uusi tuttavuus itselleni, jonka tilasimme syksyllä muutaman ystäväni kanssa kimpassa ja se onkin osoittautunut heti ensimmäisestä päivästä lähtien juuri siksi mitä olin kuumeisesti kaivannut! Kuvassa näkyy kyseisen kirjan esimerkkisivu päivän hoidettavista jutuista, ja lisäksi kirjaan saa listattua viikkokatsauksia ja muita laajempia listoja esim. tulevan kuukauden hommista jne. Tämän avulla saan oikeasti edes sen kaikkein tärkeimmän jutun hoidettua päivittäin, eikä iltaisin ole fiilistä, että ihan kuin olisin juossut koko päivän pää kolmantena jalkana mutta mitään en ole tuntunut saavan aikaiseksi :D

Viimeisenä minun oli aivan pakko lisätä (hieman jo kärsinyt...) puhelimeni kuvaan, sillä kaikista kirjallisista kalentereista ja listoistani huolimatta on puhelimeni se ykkönen johon kirjaan asiat ylös. Puhelimeni Notes ja Reminders -appit ovat täynnä bullet pointseja sekä niitä kuuluisia listoja, jotka saan parhaiten kirjattua sinne heti kun ne mieleen muistuvat enkä ole paikassa jossa pääsisin kirjoittamaan näitä konkreettisesti paperille. En tosiaan selviäisi arjestani ilman tätä kaikkea suunnittelua, vaikka moni ystävänikin tätä ihmettelee ja pitää vaan kokonaisuutta monimutkaistavana.

Seuraavaksi mulla olisi listalla muunmuassa Konmari -kirjan hankkiminen ja pikkuhiljaa asunnon sekä kaiken tavaramäärän karsiminen kesän muuttoa jo silmälläpitäen. Nyt alkaa midterm -kokeetkin olla pikkuhiljaa takanapäin, joten tässä on hyvä ja todennäköisesti ainoa väli ottaa tämä jättiprojekti käsittelyyn. Löytyykö sieltä joku, joka mahdollisesti tunnistaa itsensä tekstistä? Kuinka te selviätte arjen keskellä? :)

No comments:

Post a Comment