2017/03/13

MITÄ TERVEELLINEN ELÄMÄ MERKITSEE MINULLE?

OSA 1 : RUOKAVALIO

Perjantaisin mulla ei ole luentoja, joten on ihana aloittaa hieman pidennetty viikonloppu rauhassa pitkään nukkumalla ja käymällä koirien kanssa pitkällä lenkillä :) Torstai-iltaisin tulee usein myös valvottua hieman pitempään ja eilen yöllä aloinkin jälleen pohtimaan hieman syvällisemmin omia arvoja ja tavoitteita elämässä. Sainkin idean aloittaa postaussarjan siitä, miten itse koen terveellisen elämän, mitä osa-alueita siihen kuuluu ja kuinka hyvin olen näitä arjessani noudattanut! Ensimmäisen osan ajattelin aloittaa sillä ehkä merkittävimmällä, eli ruokavaliolla. Olen pyrkinyt kiinnittämään arjessani huomiota hyviin valintoihin oikeastaan aina, mutta lopputulema on ollut luonnollisesti melko vaihtelevaa. Matkalle on mahtunut myös useampia vastoinkäymisiä etenkin viimeisen parin vuoden aikana, joitten kautta näkemyksenikin terveellisyyteen on muuttunut huimasti.


Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio:

Kuten ”about” -osiossanikin lyhyesti mainitsen, pyrin syömään mahdollisimman vegaanisesti, mutta sillointällöin saatan syödä jotain ruokavalioon kuulumatonta tai joskus jopa pienen määrän lihaakin, mutta erittäin harvoin. Olen siirtynyt ala-asteen lopulla ensimmäisen kerran pesco-vegetaristiksi eli söin lihatuotteista ainoastaan kalaa, ja siitä eteenpäin vaihdellut jonkinverrain sekä eri etuliitteitten välillä että ollut välissä myös täysin sekasyöjäkin. 2015 syksyllä kokeilin ensimmäisen kerran elää kuukauden täysin vegaanina ja jatkoinkin sitä hieman siitä eteenpäinkin, mutta palasin siitä pikkuhiljaa jälleen pelkkään kasvissyöntiin jonkinverran myös lihaa kuluttaen. Nyt vuodenvaihteessa jäin tälle tielle, jossa koen vihdoin löytäneeni sen kultaisen keskitien syömisteni kanssa.

Terveellinen ruokavalio merkitsee minulle puhtaita raaka-aineita ja mahdollisimman alusta asti itse tehtyä ruokaa. Olen ollut kohta vuoden mukana Fitfarmin tiimissä ja heidän kauttaan olenkin saanut aivan loistavan rungon syömisilleni, johon on helppo soveltaa omia raaka-ainevalintojani. Syön paljon marjoja, kasviksia ja vihanneksia sekä sellaisenaan että esimerkiksi smoothieissa ja loput ruokavaliostani koostuu sopivissa määrin eri hiilihydraateista sekä proteiinilähteistä. Syön melko vapaasti ja vaihtelevasti esimerkiksi puuroa, riisiä, makaroonia sekä perunaa ja proteiinilähteenä tofua, soijasuikaleita tai -rouhetta ja aina kun Suomesta tuliaisena saan niin esimerkiksi Härkistä ja Nyhtökauraa. Hieman laiskuudesta johtuen käytän myös paljon ihan proteiinijauhetta, sillä olen kokenut helpoimmaksi ottaa evääksi vain proteiinijauhetta ja sekoittaa se nälän tullen veteen.


Tärkein lisä ruokavaliooni jonka olen oppinut tämän vuoden aikana lisäämään on ollut rasva. Lisään sitä jokaiselle aterialleni, paitsi treenipäivinä treeniä ympäröiville aterioille ja suosikkejani ovat avocado, cashewpähkinät, kookos- sekä oliiviöljy ja chiasiemenet. Uskon, että monen muun tapaan meilläkin lapsuuteni kotiruoka koostui usein marinoiduista lihoista, kermasta sekä juustosta ruuissa kuten kastikkeissa ja vuuissa, joten ajatusmaailma muokkautui ikää tultua melko anti-rasvaiseksi ja tuotteista valitsi aina ne rasvattomat versiot olettaen niiden olevan terveellisempiä. Nykyään olen jättänyt tällaiset tuotteet kokonaisuudessaan pois ja lisään huoletta hyviä rasvoja ravitsemaan kehoani.

Tietenkin myös mulla on herkuttelupäiviä, ennen jopa kausia, mutta kuten aiemminkin jo mainitsin, koen vihdoin löytäneeni sen kultaisen keskitien syömisteni kanssa. Tämä käsittää myös sen, etten kiellä itseltäni mitään tai määrittele itselleni tiettyä herkkupäivää, vaan syön mitä haluan milloin haluan. Yhä edelleen saan taistella itseni kanssa erottaakseni ’tarpeen’ ja halun sekä kaupassa useasti herkkuhyllyn edessä seistessä käymään pitkää keskustelua itseni kanssa siitä, kannattaako minun nyt ihan oikeasti sallia itselleni jokin herkku ja tuleeko minulle ennemminkin hyvä vai huono olo jos päädyn valitsemaan tämän epäterveellisemmän jutun. Tämän tiedostaen olen kuitenkin mielestäni päässyt jo superisti paremmille vesille syömisten kanssa!

Kannatankin siis ehdottomasti, ettei ruuasta stressata liikaa vaan syödään sitä mikä tuntuu hyvältä tiedostaen kuitenkin sen, mitä oma kroppa vaatii ja kaipaa, ei niinkään mieli :) Itse olen huomannut aivan älyttömän muutoksen jaksamisessani ja kehoni toiminnassa kun olen sitoutunut syömään 3-4 tunnin välein järkevästi koostettuja ateriakokonaisuuksia puhtaista (ja vegaanisista) raaka-aineista! Tällä tavoin energiatasoni pysyy jatkuvasti tasaisena enkä kärsi enää siitä iltapäivän koomasta joka pakottaa päiväunille kun mihinkään muuhun ei kykene. Kun syön 5-6 hyvää ja ravitsevaa ateriaa päivässä, ottaa kehoni hyvin vastaan myös pieniä herkkuja, sillä se saa silti pääasiallisesti terveellistä ravintoa itseensä.


Loppuun ajattelin vielä muutamalla sanalla mainita nesteytyksestä, jonka kanssa olen kunnostautunut nyt erityisesti maaliskuussa, mutta aina ennen se on jäänyt turhan vähälle. Keho kaipaa vettä toimiakseen, toisilla enemmän ja toisilla vähemmän, mutta yleisesti ottaen juomme usein aivan liian vähän. Itsekin kuulun siihen kastiin, joka on ennen ehkä hyvällä tuurilla juonut lasillisen vettä päivässä ja joskus nuorempana jopa vihasin veden makua (?? :D). Reilun vuoden olen opetellut runsasta vedenjuontia, mutta vasta nyt 10 päivää sitten päätin oikeasti ottaa sen ykköstavoitteekseni ja olenkin nyt ainakin toistaiseksi pysynyt hyvin päätöksessäni ja juonut päivittäin neljä 0.8litran pullollista vettä, eli yhteensä päivän aikana 3.2litraa. Tähän päälle olen juonut vielä muutaman kupin valkoista teetä ihan vain koska rakastan sitä ja se kuuluu vähintään iltapalaani, usein myös aamupalalle sekä päivään muuten. Vedenjuonnin myötä viimeisetkin turvotukset ovat tuntuneet häviävän, keho toimii paremmin ja paino on jatkuvasti laskusuuntainen :)

No comments:

Post a Comment