2017/03/14

MITÄ TERVEELLINEN ELÄMÄ MERKITSEE MINULLE?

OSA 2: URHEILU

Seuraavaksi olisi luvassa aiemmin aloittamani postaussarjan toinen osa, jossa ajattelin käsitellä tänään sitä toista ilmeisintä osaa - liikuntaa. Olen harrastanut lähes koko elämäni aivan nuoresta lähtien jolloin aloitin ensimmäisenä telinevoimistelun. Monien vuosien jälkeen vaihdoin lajia muunmuassa aerobicin kautta tanssiin ja lopulta joukkuevoimisteluun innostuksen keston vaihdellen muutamasta vuodesta useampaan, kunnes lopulta lopetin varsinaisen harrastamisen yläasteen lopulla. Tuolloin siirryin lähes samantein treenaamaan salille, sillä mulle oli aina iskostettu lapsesta asti, että jokin aktiivinen harrastus on oltava ja tuohon aikoihin saleilu alkoi myös kovasti nostaa suosiotaan ja se luonnollisesti tavoitti myös minut. Matkalle on mahtunut jos jonkinlaista innostuspiikkiä kuin väsähtämistäkin, mutta kaiken jälkeen alan vasta nyt pikkuhiljaa oppia, mikä itselläni toimii ja millainen suhteeni urheiluun oikeasti on.


Liikuntamuotoni ja yleinen suhtautuminen treenaamiseen:

Kuten totesin ylempänä, olen kokenut jos jonkinmoisia ylä- ja alamäkiä treenaamisen kanssa ja suurimmaksi osin mua ärsyttää itseäni aivan älyttömästi, etten tunnu oikein pystyvän kovin pitkäjänteiseen urheiluun tai osaa nähdä kauaskantoisesti tavoitteita ja mitä niitten eteen tulee tehdä. Kyllästyn hyvin nopeasti ja varsinkin jos en näe selviä tuloksia heti samantien justnyt. Luonnollisesti tämä on ehkä pahin mahdollinen yhtälö mitä tulee kehonmuokkaukseen, se kun on ehkä maailman pitkäveteisintä hommaa (ainakin siihen toivotumpaan suuntaan) ja vaatii oikeasti omistautumista.

Treeni-into ja motivaatio vaihteleekin mulla aika tasaisesti muutamien kuukausien jaksoissa. Olen aivan sataprosenttisesti joko-tai -ihminen, ainakin toistaiseksi en ole siis valitettavasti löytänyt tällä saralla vielä mitään kultaista keskitietä. Jaksan aina hetken treenata säännöllisesti ja syödä todella puhtaasti, mutta viimeistään parin kuukauden päästä alkaa hommasta mennä idea kun mitään ei tunnu tapahtuvan ja sitten saattaakin seurata toinen useamman kuukauden totaalilepokausi. Nämä turhauttavat aina suunnattomasti kun tiedostan kyllä täysin juuri tämän olevan se ongelma, mutta oi miten vaikea onkaan päästä pois oman pään sisältä ja tehdä jotain puhtaasta rationaalisuudesta. Ei, mä teen asiat (valitettavasti) täysin mukavuudenhalusta!

Tästä päästäänkin aiheeseen liikunnan tuoma ilo ja mielihyvä. Joo. Tuo se sitä ehkä hetkeksi ja kyllä musta on ihan kiva käydä treenaamassa, mutta tässä asiassa puolestaan se mielihyvä onkin sitten pelkkää rationaalisuutta :D Eli tunnen oloni hyväksi ja aikaansaaneeksi koska tiedän treenin tehneen hyvää keholleni ja tavoitteilleni, jos jaksaisin pitää tätä yllä. En siis ehkä ihan täysin ymmärrä sitä kuuluisaa liikunnan iloa ja se onkin suurin syy siihen, miksi turhan usein suunnittelen kovasti viikon treenejä ja muita, mutta sitten hetken koittaessa arki vie kuitenkin lopulta voiton ja viltin alle on paljon mukavampaa jäädä.


Tänä päivänä liikuntamuotonani on ollut lähinnä sali, jonka nyt kuitenkin jätin pois crossfitin tieltä. Uuden kokeilun myötä olen vihdoin huomannut, miten saan ihan erilailla treeniini tsemppiä ja energiaa kun treenillä on selvä senhetkinen tavoite ja se on nimenomaa toiminnallinen eikä ulkonäkölähtöinen. Crossfitissa saa treenata porukassa jolta saa ihan hurjasti lisätsemppiä omaan suorittamiseen, mutta lopulta kaikki on kuitenkin kiinni yksilöstä ja teet töitä itsesi kanssa ja itseäsi vastaan ylittäen jatkuvasti omat rajat ja sen tiedostaminen on tuonut ihan älyttömän "valaistumisen" omaan treeni-ideologiaan! Muita liikuntamuotoja joita rakastan ja jotka ovat olleet menossa mukana omatoimisen treenaamisen alkuajoilta asti ovat juokseminen ja jooga, tarkemmin vielä astanga. Kuitenkin olen alkanut vasta nyt tälläkin saralla ymmärtämään, että nämä ovat minulle lähinnä mielen hoitamista kehon sijaan ja rakastan sitä fiilistä joka tulee kun voi vaan hetkeksi unohtaa kaiken ja tuulettaa aivoja raikkaassa ulkoilmassa tai joogamatolla.

Olen ollut viimevuoden huhtikuusta asti mukana Fitfarmin tiimissä, tarkemmin Bikini Challengella, ja olen saanut heiltä aivan korvaamattoman tärkeitä oppeja elämäntapaan liittyen sekä myös todella tärkeän ystäväporukan jolta saa aivan älyttömästi motivaatiota päivittäin. Osittain jopa elintärkeää tukea juuri minunlaiselleni "hieman" laiskuuteen taipuvalle henkilölle :D Nyt kuitenkin tämänhetkinen valmennus on juuri loppumaisillaan ja tein päätöksen, etten osta enää jatkoa valmennukselle, vaikka niitten välinen balance -jakso kiinnostaisi todella kovasti, sillä tykästyin vuodenvaihteessa edelliseen melkein jopa treenijaksoa enemmän! Ihan vielä en ole kuitenkaan valmis jättäytymään täysin omilleni tämän aiheen kanssa, mutta tykästyin kovasti heidän RUN -valmennuksensa kuvaukseen, joka sisältää juoksuvalmennuksen lisäksi myös treeniohjeet salille ja kotiin, joten meinaan kokeilla sitä seuraavaksi ja katsoa josko pääsisin edistämään itseäni juoksunkin saralla. Vaikka juoksu onkin ollut minulle lähinnä rentoutumiskeino, olen silti salaa haaveillut myös osallistuvani vielä johonkin juoksutapahtumiin, esimerkiksi naisten kympille tai jopa puolimaratoonille, joten seuraavaksi lähden tavoittelemaan tätä unelmaa :)

8 comments:

  1. crossfit on oikeesti kyllä ihan super! Niin monipuolinen ja kehittävä , harmittaa kun ise jouduin selän takia luopumaan siitä. :|

    http://tasapainoaa.blogspot.fi/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Voi harmi! Toivottavasti löytyy vielä joku muu yhtä mieleinen harrastus :)

      Delete
  2. Ite oon aika laiska, mitä tulee urheiluun, mut pikkuhiljaa yritän muutaa elämän tapaani. En haluu kuitenkaan koko elämääni sohvaperuna olla :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hahah joo tuttu tunne :D Oon onneksi huomannut jutun jujun olevan siinä, että unohtaa suorituskeskeisyyden ja sen 'pakko urheilla' mentaliteetin ja miettii, mitä oikeasti haluaisi tehdä ja valitsee liikuntamuodon sen mukaan :)

      Delete
  3. Tosi kiva postaussarja ja aiheet! :) Näitä on ihan hyvä miettiä välillä!

    https://m-stay-fresh.blogspot.fi/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiva kuulla jos jotain teitä siellä toisellakin puolella kiinnostaa! :)

      Delete
  4. Tosi kiva postaus! Sulla on tosi kiva kirjoitustyyli ja muutenkin tää sun blogi vaikuttaa mielenkiintoiselta näin vasta yhden postauksen luettuani. Pakko kyllä selailla sun blogia pidemmälle, koska kiinnitit mun huomion tuolla, että opiskelet Tallinnassa ja oon miettinyt itsekin sinne hakemista :).

    Written by Neea

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiva kuulla! :) Mä oon itseasiassa miettinytkin, josko kirjoittaisin postauksen myös täällä opiskelusta nytkun yliopistohaut alkavat olla taas ajankohtaisia monelle. Jos aihe muuten kiinnostaa, niin mulle voi laittaa myös esim. instagramissa tai snapchatissa (sama nimimerkki) directia!

      Delete