2017/03/21

MITÄ TERVEELLINEN ELÄMÄ MERKITSEE MINULLE?

OSA 3: UNI JA RENTOUTUMINEN

Jatkoa wellness -postaussarjalle olisi jälleen luvassa (ensimmäinen osa ja toinen osa) :) Nyt kun olen ehtinyt käsitellä ravinnon sekä liikunnan merkityksen elämässäni, haluan ehdottomasti jatkaa aihetta myös todella tärkeään mutta usein turhan sivuosaan jäävään osa-alueeseen, eli rentoutumiseen! Uneen, sen määrään ja etenkin laatuun olen pyrkinyt erityisesti panostamaan tässä kevään aikana, mutta vielä toistaiseksi hävettävän huonoilla tuloksilla. Olen todella vahvasti yöihminen ja saan eniten asioita aikaan vasta illalla ja yöllä aikavälillä 21-04 joten liian usein hommat vaan venyvät myöhäiseen ajankohtaan. Aamulla on kuitenkin herättävä kohtuuaikaisin, joten kombo ei ole mikään paras mahdollinen.

Unenlaatu ja oma aika:

Lähes tähän ikään asti olen elänyt ajatuksessa, että pärjään hyvin muutamien tuntien yöunilla tai jos liikaa väsyttää niin seuraavan päivän päiväunilla. Sanomattakin taitaa olla selvää, että tästä muodostui melko harmillinen kierre josta otin vasta nyt tämän vuoden puolella prioriteetikseni päästä eroon. Vasta jälkeenpäin olen ymmärtänyt, kuinka päivisin ehkä kestin ihan hyvin noin 2-4 tunnin unilla, mutta olin muutoin jatkuvasti hyvin flegmaattinen ja energiatasot nollissa. Taisinkin siis ajaa itseni jonkinlaiseen krooniseen univajeeseen, josta toivun edelleen. Kuten mainitsin jo ylempänä, olen nyt kevään aikana yrittänyt ottaa tavoitteekseni, että olisin iltaisin ihan viimeistään 2300 sängyssä. Alkuun tämä onnistui melko hyvin, sillä lukukausi oli vasta alkamaisillaan eikä hommia ollut vielä niin paljon. Nyt kuitenkin kun päivittäin saattaa olla useampia erääntyviä hommia, venyy nukkumaanmeno turhan pitkälle ja huomaan samantien seuraavana päivänä, ettei ehkä ollut niin hyvä idea valvoa, vaikka ennen se on ollut minulle täysin luonnollista. Jonkinlaisia vaikutuksia on siis jo nyt havaittavissa, ja pyrin vaalimaan sekä priorisoimaan untani nykyään erityisen huolella. Olen myös jättänyt entisen tapani tehdä sängyssä lähes kaikki ja siirtänyt tietokoneeni ja työpisteeni sohvalle makuuhuoneen pyhittämiseksi puhtaasti unelle illantullen.

Luonteeltani olen vahvasti introverttinen ja väsyn todella paljon ihmisten keskuudessa, joten vaadin myös erityisen paljon rentoutumista ja palautumista. Minun on saatava olla päivittäin todella paljon täysin omissa oloissani tehden omia juttujani ilman, että tarvitsee keskittyä mihinkään muuhun ulkopuoliseen ärsykkeeseen samalla. Rentoudun kuitenkin itse samalla, kun saan käyttää aivojani itsenäisesti rauhassa johonkin mieleiseen, esimerkiksi kirjan lukemiseen tai japanilaisten ristikoitten täyttämiseen (ehdoton suosikkini, tätä ei moni taida minusta edes tietää!). Tämä on ollut itselleni todella iso asia "opetella", sillä en ole koskaan oikein ollut sinut sen asian kanssa, etten ole se jolla on aina jotain hauskaa tekemistä mielessä ja viettää vapaa-aikansa kavereita nähden. Olen kuitenkin huomannut huikean muutoksen omassa jaksamisessani sekä löytänyt tietynlaisen tasapainon tämän piirteeni ymmärrettyäni ja vihdoin hyväksyttyäni. Välillä tuntuu edelleen, että joudun toisinaan kovasti selittelemään toisille miksen vaan yksinkertaisesti jaksa tehdä tai lähteä johonkin, mutta pikkuhiljaa opin myös siihen, ettei minun välttämättä yksinkertaisesti tarvitse selittää yhtään kenellekään.

Suosittelenkin ehdottomasti kaikkia panostamaan arjessaan erityisesti myös unenlaatuun ja rentoutumiseen omaa kehoa ja mieltä kuunnellen. Olen itse huomannut myös sen eron, että nyt kun elimistöni alkaa tottua säännöllisempään ja pitkäkestoisempaan uneen, se myös uskaltaa heittäytyä siihen ja käyttää ajan täysin "hyödyksi" - en ole meinaa varmaan ikinä nukkunut näin sikeästi ja jopa makoisasti! Vaikka paljon on vielä matkaa, en kyllä halua enää millään palata vanhaan, vaan suorastaan rakastan nukkumista ja pyhitän sille nykyään ihan vähintään 6 tuntia yössä, mieluiten 8. Viikonloppuisin nukun yhä hieman normaalia pitempään jolloin unen määrä saattaa nousta jopa 10 tuntiin, mutta myöhäisetkään aamuni eivät tarkoita enää entisaikojen kello kahta iltapäivällä, vaan suunnilleen aamu 10 tai 11.

Millaisia rutiineita teillä on nukkumisen ja rentoutumisen kanssa? Tunnistitteko samankaltaisuuksia tekstistä vai oletteko kenties ihan erilaisia? :) Rentoutumisvinkkejä saa myös aina jakaa!

14 comments:

  1. Mielenkiintoinen & kiva postaus :) Itse nukun yön aikana noin 8 tuntia, välillä tunnin enemmän - joskus vähemmän. Oon löytänyt ns "sopivan rytmin". Nuorempana kun sitä tuli nukuttua aivan liian vähän, ja se kyllä näkyi jaksamisessa. Tuohon rentoutumiseen liittyen, niin itse rentoudun parhaiten rauhallista musiikkia kuunnellessa tai esim tehdessä itselle jonkun kivan kasvonaamion! :)

    https://millattt.blogspot.fi/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Oi tuo musiikki ja kasvonaamio kuulostaa kyllä ihanan rentouttavalta! Pitäisi jaksaa hemmotella itseään vähän useamminkin :)

      Delete
  2. Ittellä ois kans niin paljon parannettavaa unirytmissä ja nukkumisajoissa, mutta ehkä vielä joskus!

    ps. Ihanan erillainen ulkoasu sun blogissa, piristää mukavasti :).

    http://tarunmaailmassa.blogspot.com/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiitos paljo :) Joo tiedän kyllä, kuinka hankalaa on muuttaa omia tottumuksiaan! Välillä tuntuu, että vuorokaudesta loppuu tunnit kesken vaikke oikeasti edes ole niin paljon hommaa mitä ehkä luulee - mun kohdalla ainakin taitaa olla kyse ehkä enemmänkin organisoinnin puutteesta :D

      Delete
  3. Tää oli tosi mielenkiintoinen ja kiva postaus! :)

    http://jeannays.blogspot.fi/

    ReplyDelete
  4. Hyvä postaus! Itsellä on ollut aina ongelmia pitää unirytmi normaalina, mutta nyt viimeaikoina oon taas saanut sitä korjattua ja sen huomaa heti jaksamisessa :)

    http://reetttaeveliina.blogspot.fi/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Ehdottomasti! Hienoa kuulla, että joku on onnistunut tässä missiossa :)

      Delete
  5. Mielenkiintoinen postaus ja toivottavasti saat unirytmisi raiteilleen! Selvästi jo parantumaan päin, tsemppiä siihen!

    http://fasciner.blogspot.fi

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiva kuulla ja kiitos paljon :)

      Delete
  6. Mielenkiintoinen postaus :) Itsellä myös ollut tuollainen rytmi ja ajatustapa unen kanssa, mutta nyt parin kuukauden aikana saanut unirytmiä normaaliksi :)

    https://jempenkirjahylly.blogspot.fi/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kiva kuulla! Tsemppiä rytmin pitämiseen jatkossakin :)

      Delete
  7. Tää oli kyllä mielenkiintonen postaus :) Mulla on itellä vähän samanlainen tarina takana! Ensin olin just tolleen aina et tein yötä myöten kaikkia hommia ja nukuin sit päikkärit päivällä. Sit sain kertalaakista muutettua unirytmini niin, että heräsin automaattisesti 7-8 aikaan ihan virkeänä, ja vitsit kuin paljon enemmän sitä oikeesti saiki tehtyä ku alotti päivän aikasin eikä venyttäny yöhön asti. Nyt oon valitettavasti lipsunu tohon yökukkumiseen takaisin, ja huomaan olevani tosi väsyny koko ajan. Ruokarytmikin menee sekasin samalla, ja sekös vaan lisää väsymystä... Tosin annan itelleni vähän anteeksi tätä rytmiä, sillä oon usein viikonloput yövuoroissa ja mun keholla menee useampi päivä toipua kahden yön valvomiseseta työnteon merkeissä. Kohta alotan työharkan vähän säännöllisimmissä vuoroissa, niin sit varmaan pakostakin alkaa rytmi oikenemaan! Tossa mun pitäis kyllä ottaa mallia susta ja skarpata, että siirtäisin ne koneella olot ja meikkaamiset ja muut pois sieltä sängystä ja vaikka olohuoneen sohvan puolelle! :D

    https://laura-linnea.blogspot.fi/

    ReplyDelete
    Replies
    1. Joo siitä oon lukenut paljon ja huomannut itsekin eron, että kun lopettaa kaiken muun tekemisen sängyssä niin siihen on iltaisin helpompi asennoitua, että tähän tullaan nyt nukkumaan eikä esim. tekemään ristikoita :D Tsemppiä rytmin jälleen säännöllistämiseen, itsekin aikoinani yövuoroja tehneenä tiedän kuinka pahasti ne sekoittavat rytmiä!

      Delete